Cum să-ți negociezi beneficiile la locul de muncă. Ce să faci și ce nu pentru o negociere de succes

Cum să-ți negociezi beneficiile la locul de muncă. Ce să faci și ce nu pentru o negociere de succes

miercuri, 16 martie 2022 12:42:32 Europe/Bucharest

De-a lungul carierei mele în consultanță și recrutare, m-am confruntat cu multe situații în care oamenii nu știu să-și negocieze beneficiile într-o manieră echilibrată și care să le aducă rezultatele dorite. Adesea, am întâlnit două categorii de profesioniști, aflate la poli opuși. Pe de o parte, unii acceptă tot ce le propune un angajator, fără să încerce să-și dovedească valoarea sau să spună ce este important pentru ei; de cealaltă parte, sunt candidații „mofturoși” care, pentru că lucrează în domenii foarte cerute (IT, vânzări, achiziții), își permit să schimbe foarte des job-urile, să primească numeroase oferte și să nu mai răspundă la telefon sau să-i trateze pe angajatori cu atitudinea de „merit totul”.

Nu susțin niciuna dintre cele două variante; cred că întotdeauna există o cale de mijloc, potrivită atât pentru candidați, cât și pentru angajatori. Mai jos, voi povesti câteva lucruri de care să ții cont atunci când vrei să negociezi oferta pentru un loc nou de muncă sau să renegociezi cadrul de lucru la job-ul actual.

Cum să-ți negociezi beneficiile la un job nou

1. Înțelege contextul și documentează-te despre companie și rol

Înainte să soliciți anumite beneficii este important să ai cât mai multe detalii despre companie și cultura organizațională, despre mediul de lucru și despre ce presupune rolul pe care îl dorești. Mai mult, încearcă să ai și un estimat al salariului; poți afla toate aceste lucruri accesând platforme precum Glassdoor, Fishbowl sau Ejobs. Intră pe LinkedIn și vezi care este profilul oamenilor care lucrează în compania respectivă. Folosește-te de conexiunile pe care le ai în piață (colegi de la facultate sau de la alte locuri de muncă, prieteni, cunoștințe, mentori etc.) și încearcă să afli cine a ocupat anterior job-ul în cauză sau orice alte informații care te pot ajuta să înțelegi contextul profesional pe care-l traversezi.

2. Stabilește aspectele negociabile și cele non-negociabile

Să știi la ce poți renunța și la ce nu înainte să intri într-o negociere îți va ușura procesul și te va ajuta să decizi dacă rolul este potrivit pentru tine. Cu alte cuvinte, fă-ți o listă de priorități, în funcție de nevoile personale și de etapa profesională în care ești. Indiferent că este vorba de o anumită recompensă financiară, de ore de program flexibile, de telemuncă, de distanța dintre casă și birou, de mediu de lucru sau de asigurarea de sănătate – așază-le în ordinea importanței. De ce? Pentru că trebuie să fii conștient de faptul că nu le poți obține pe toate, ci mai degrabă încearcă să cauți o combinație echilibrată și benefică de ambele părți.

3. Demonstrează-ți valoarea și formulează solicitări specifice

Am spus de multe ori că, indiferent de contextul profesional în care te afli, este important să-ți cunoști potențialul și expertiza. În cazul unei negocieri este necesar să dovedești ceea ce poți sau ceea ce ai nevoie, astfel încât angajatorul să înțeleagă cât mai clar de ce soliciți anumite beneficii. Spre exemplu, dacă vrei un salariu cu 15% mai mare ajută-l să înțeleagă de ce sau arată-i ce impact va avea munca ta la nivel de business (poate ai anumite abilități care le lipsesc altor candidați sau o experiență de muncă foarte relevantă pentru actualul angajator).

Dacă ne referim la solicitări care țin de viața personală, fii transparent. Dacă ai nevoie ca în zilele de vineri să lucrezi remote, spune de ce. Poate copilul tău termină orele mai devreme sau trebuie să-l duci la înot – angajatorul este și el om și, cu siguranță, va înțelege atât timp cât ești onest și corect.

4. Nu pune salariul pe primul plan

Nu îți recomand să începi negocierea cu sume și cifre, mai ales dacă ai acoperit complet recomandarea anterioară. Scopul unei discuții de negociere este să-l faci pe angajator să te placă și să-ți propună o ofertă salarială în concordanță cu experiența ta. Încearcă să afli în ce măsură te potrivești cu job-ul pentru care aplici, astfel încât să-ți dai seama dacă angajatorul îți va acorda tot bugetul pe care îl are alocat sau doar o parte din el. Dacă bugetul este relativ apropiat de nevoile tale sau de salariul anterior, nu cere o sumă dublă pentru că nu o vei primi; este important să rămâi ancorat în realitate și să nu ai solicitări ridicole. Dacă bugetul este mult mai mic decât salariul de la celălalt job, îi poți propune o mărire peste șase luni, luând un calcul un set de obiective care ar trebui atinse.

Cum să-ți renegociezi beneficiile la job-ul actual

1. Află părerea angajatorului despre tine

Să pui întrebări este un sfat pe care-l recomand aproape tot timpul clienților și candidaților cu care interacționez. Înainte să ceri renegocierea ofertei este important să știi cum te vede angajatorul/ managerul. În companiile multinaționale, există evaluările recurente după care te poți ghida. Chiar dacă primești sau nu testări, stai de vorbă cu cei din conducere și încearcă să înțelegi ce cred despre tine și care sunt planurile pe care ți le pregătesc pentru viitor.

2. Folosește-te de motive concrete

Poate suna dur, însă nimeni nu-ți va acorda o mărire salarială în lipsa unor rezultate. Așadar, fă-ți propriul calcul înainte să renegociezi cadrul de lucru. Bazează-te pe rezultate, pe impactul pe care l-ai avut în companie sau pe numărul de obiective îndeplinite. Dacă solicitarea ta vine din motive personale, încearcă să le conectezi la business. O idee pe care îți recomand să o pui în practică sună așa: „Am nevoie de o mărire salarială de X procente, însă în următoarele trei luni voi crește vânzările cu Y procente.” O astfel de abordare te ajută să oferi perspectivă, iar angajatorul va înțelege că investiția în tine va deveni profitabilă.

3. Nu recurge la șantaj

Nu supralicita momentele când compania desfășoară un proiect major, iar tu, având o contribuție vitală în cadrul lui, anunți că-ți dai demisia, dacă nu primești beneficiile pe care le-ai solicitat. S-ar putea ca o astfel de atitudine să funcționeze pe moment, însă pe termen lung poți fi sancționat, iar angajatorul își va pierde încrederea în tine. Dacă îți dai seama că nu ești plătit la adevărata valoare sau identifici roluri similare în piață cu beneficii mai avantajoase, este important să discuți și să lămurești situația, însă nu o face prin reproșuri, ultimatumuri sau prin alte atitudini negative.

***

Indiferent în care dintre cele două situații de mai sus te afli, aș mai vrea să mai adaug un lucru pe care eu îl consider foarte relevant. Nu vei găsi job-ul ideal sau oferta perfectă. Toate vor fi o sumă de plusuri și de minusuri venite din ambele părți: candidați și angajatori. Cred că este important să identifici combinația potrivită pentru tine și nevoile tale și astfel să te bucuri de o viață profesională împlinită.

 

 

 

Postat în News De:
Angela Eurotriade

Acest site web utilizează Cookie-uri

Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de social media și pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, împărtășim informații despre utilizarea site-ului nostru cu partenerii noștri de socializare, publicitate și analiză, care îl pot combina cu alte informații pe care le-ați furnizat-o sau pe care le-au colectat din utilizarea serviciilor lor. Sunteți de acord cu cookie-urile noastre dacă continuați să utilizați site-ul nostru web.

Mai multe detalii